Ako fotiť so štúdiovým bleskom? / Najčastejšie chyby pri fotení s bleskom

Ako fotiť so štúdiovým bleskom? / Najčastejšie chyby pri fotení s bleskom
Chystáte sa prvýkrát použiť štúdiový blesk pri fotografovaní? Potom sa Vám bude hodiť pár rád, čomu sa pri použití blesku vyhnúť.Dozviete sa, aký režim fotoaparátu pri fotografovaní s bleskom použiť a prečo, prečo je nutné nastaviť správny synchronizačný čas a ako rýchlo a efektívne nastaviť správnu expozíciu.
 

 

Najčastejšie chyby pri fotení s bleskom - na čo si dať pozor

Chystáte sa prvýkrát použiť štúdiový blesk pri fotografovaní? Potom sa Vám bude hodiť pár rád, čomu sa pri použití blesku vyhnúť.Dozviete sa, aký režim fotoaparátu pri fotografovaní s bleskom použiť a prečo je nutné nastaviť správny synchronizačný čas a ako rýchlo a efektívne nastaviť správnu expozíciu.


Nastavenie fotoaparátu pri práci s bleskom

Neexistuje žiadny univerzálny návod, ako nastaviť fotoaparát pri fotografovaní s bleskom , toto nastavenie totiž ovplyvňuje príliš veľa faktorov. Pokúsime sa Vám aspoň čiastočne načrtnúť, čo a prečo nastaviť. 

Pri použití štúdiového blesku sa dá predpokladať, že budete mať dostatok svetla a preto nie je nutné mať nastavenú citlivosť (ISO) na príliš vysoké hodnoty. Ideálne je nastaviť hodnotu ISO manuálne a použiť čo najnižšie hodnoty (100, 200), pomôže to minimalizovať digitálny šum na fotografiách. 

Neskoršie prácu sa zábermi Vám tiež uľahčí nastavenie vyváženia bielej (WB - white balance) na blesk. Docielite tým presného vyváženie farieb na všetkých fotografiách (za predpokladu použitia iba blesku). Štúdiové blesky majú viac či menej rovnakú farebnú teplotu (5500 ° K + - 200 ° K), vďaka čomu možno pre ešte presnejšie nastavenie použiť vlastné vyváženie bielej a nastaviť si hodnotu, ktorá zodpovedá priamo Vášmu blesku. 

Pretože k blesku dôjde presne v moment synchronizácie, je nutné na fotoaparáte nastaviť manuálny režim a hodnoty ako clona či čas uzávierky nastaviť ručne. Automatika fotoaparátu, ako priorita clony či priorita času, nebude fungovať, fotoaparát nie je schopný do výpočtu správnej expozície "započítať" aj blesk. O nastavenie optimálneho času uzávierky si povieme nižšie. 

Posledný typ je mnohokrát preberanej a jednou skupinou fotografov zatracované - fotenie do "RAWu". Podľa nášho názoru poskytuje formát RAW veľkú flexibilitu pri užití editačných programov ako je Photoshop, Lightroom, Zoner Photo Studio a ďalšie. Ľahko v ňom upravíte/ doladíte vyváženie bielej, expozíciu, eliminujete prepaly a mnoho ďalšieho.
 

Nastavenie synchronizačného času

Štúdiový blesk dáva fotografovi veľa možností práce so svetlom, je možné ho regulovať (vo väčšine prípadov je rozdiel výkonu medzi najnižšou a najvyššou úrovňou výkonu naozaj veľký), možno ho modifikovať pomocou širokého spektra nástavcov ( SoftBoxy ,reflektory , Beauty Dish , štúdiové dáždniky , ...) . Ale použitie štúdiového blesku má aj jedno obmedzenie, ktoré si mnoho začínajúcich fotografov neuvedomuje. Týmto obmedzením je synchronizačný čas blesku (X-SYNC). Preto je vhodné pri fotografovaní s bleskom používať časy dlhšie ako X-sync - teda 1/200, 1 / 125, .... ( niektoré fotoaparáty podporujú aj 1/250 ). Kratšie časy sa prejaví viditeľným tmavým pruhom na fotografiách - viď. ukážka nižšie.
 
   
Na fotografii zhotovené s nastaveným časom 1 / 250s sa prejaví tmavý pruh, spôsobený kratšie časom, ako je X-sync fotoaparátu. Na fotografii zhotovené s nastaveným časom 1 / 200s, čo je správny synchronizačný čas použitého fotoaparátu, už žiadny tmavý pruh nevidíte. Rovnaký výsledok by sme docielili aj pri použití dlhších časov (1/160, 1/125, ...).

Pri expozičných časoch, dlhších než cca. 1 / 200s sa otvorí uzávierka fotoaparátu, potom čaká po nastavenú dobu a potom sa z druhej strany zatvorí. Tak je zaistená rovnaká expozícia celej plochy chipu. Blesk je ale veľmi intenzívny a pritom veľmi krátky - tisíciny sekundy. Preto je potrebné, aby blesk prebleskol v čase, keď je uzávierka úplne otvorená. Pri časoch kratších ako X-sync sa nikdy závierka neotvorí celá, ale nad snímačom "ide" štrbina, čím kratší čas, tým užšia je štrbina (X-sync čas závisí od typu použitého fotoaparátu, napríklad pre fotoaparát Pentax K-5 platí X- sync 1 / 180s a u fotoaparátu Canon 450D je to potrebné 1 / 200s). Preto automatika fotoaparátu pri zapnutom vstavanom blesku nedovolí nastaviť čas kratší ako X-sync.
 

Správna expozícia

Spôsobov určenie správnej expozície je dnes niekoľko. Asi najpresnejšie je použitie expozimetrov, ktoré ale moc fotografov vo svojej výbave nemá. Väčšina fotografov sa tak uchyľuje k jednoduchšiemu (lacnejšiemu) riešeniu a to je metóda pokus / omyl. Pomocou jedného či dvoch referenčných snímok a náhľadov ich histogramov určí správnu hodnotu expozície. Nezabudnite tiež, že pri fotografovaní do "RAWu" možno expozíciu mierne upraviť ešte v "digitálnej čiernej komore".
Nižšie sa môžete pozrieť na tri referenčné fotografie: preexponované, správna expozícia a podexponované . 

 
 
Pre úpravu expozície je ideálne upravovať nastavenie clony. Ak máte fotografie preexponované - "přicloňte", teda nastavte vyššiu clonové číslo. Ak máte fotografie podexponované - "odcloňte", teda znížte nastavenie clonového čísla. 


Text a obrázky - copyright © 2014 Přemysl Švarc, ALPRO sro - 4studio.cz
Odoslať článok známemu   Vytlačiť